“Noreferrer noopener” taglari, HTML'de tanımlama linkleri tanımlamak ve sınıflandırmak için yeni yeni hayatımıza giren etiketlerdir. Bu linklerin site dışı bağlantılarda kullanılması uygundur. Site içi bağlantı yapılandırmasında kullanılmaması gerekmektedir.
Bu yazımızda sizlere kısaca şunlardan bahsedeceğiz,
noreferrer nedir?
rel="noreferrer" nerelerde kullanılır?
noreferrer taginin SEO etkisinin incelenmesi
Noreferrer ve Wordpress
Nofollow ile Noreferrer arasındaki fark nedir?
Noopener Nedir?
Noopener ve SEO
Noreferrer Nedir?
Hayatımıza HTML ile giren rel="noreferrer" tanımı adından da anlaşıldığı üzere referans bilgisinin verilmemesi üzerine kuruludur.
Basitçe, a sitesi bir yazısında b sitesine link verirken "noreferrer" tanımını kullanırsa b sitesi, analytics vb. ziyaretçi takibi sistemi üzerinden ziyaretçinin nereden geldiğini göremeyecek, direkt trafik olarak işaretleyecektir. Referans kaynağı saklanacaktır.
Rel="noreferrer" Ne Zaman ve Neden Kullanılmalıdır?
Dış linklerde, referans olarak görünmek istemediğiniz sitelerde ve hiçbir amaç yokken sadece öyle olmasını istediğiniz için kullanılabilir. Referans olarak gözüktüğünüz raporlarda site sahipleri en azından merak edip sitenizi ziyaret edebilirler, bu tag ile bunu engellemiş olduğunuzu unutmamalısınız.
İç linklemede noreferrer kullanılmamalıdır. Google Analytics raporlarınızı bozabilir.
Noreferrer Taginin SEO Etkisinin İncelenmesi
Noreferrer tagının SEO üzerinde direkt bir etkisi saptanamamıştır. Bu nedenle kullanmanın bir zarar oluşturmayacağını bilmelisiniz.
Ancak direkt olmayan etkileri vardır;
Birkaç paragraf önce bahsettiğimiz gibi sitenizin referans olarak görünmesini engelleyeceği için en azından meraklı webmasterların sitenize yapacakları muhtemel ziyaretleri engellemiş oluyorsunuz.
Bir diğer olası etkisi de bazen link verdiğiniz site, sitenizdeki yazıyı referans olarak gösterip bağlantı verebiliyor. ( ülkemizde pek sık rastlanan bir durum değil ancak farklı dildeki içerikler için aklınızda bulunabilir. )
Wordpress sitelerde varsayılan link şekli olarak kullanıldığı için ilerleyen zamanlarda popülerliği artacaktır ve belki de referans verisinin elde edilmesi için farklı yollar geliştirilecektir.
Noreferrer ve Wordpress
Eğer Wordpress bir sistem kullanıyorsanız ve link verirken " yeni pencerede aç " (target=”_blank”) kullanırsanız sistem bağlantıyı otomatik olarak rel=”noopener noreferrer” tanımlaması yapacaktır.
Wordpress sitemde bu özelliği istemiyorum, linklerim herhangi bir şekilde etiketlenmesin istiyorsanız en basit çözüm yolu " aynı pencerede aç " ile linklere tıklandığında direkt olarak ilgili linke gidilmesini sağlayabilirsiniz. Bu şekilde kullanıldığında noopener ve noreferrer tagları otomatik gelmeyecektir. Ancak bu da ziyaretçiyi yazının ortasında başka siteye göndermek olacağından içeriğiniz henüz bitmemişken ziyaretçiyi karşı siteye kaptırabilirsiniz.
Ancak bir başka açıdan bakılırsa linkin yeni pencerede açılması mobil kullanıcılar için sitenize geri dönmeyi zorlaştıracağı için aynı sekmede açılması, basit bir geri tuşu kullanılarak sitenize dönülmesini sağlayacağından mobil kullanıcılar için avantaj olacaktır.
Önerimiz basitçe linklerin aynı sekmede açılması olacaktır. Hem wordpress tarafından dayatılan bu taglardan kurtulabilirsiniz hem de sayısı her geçen gün artan mobil kullanıcıya daha iyi bir deneyim sunarsınız.
Noreferrer Tagı Affiliate Link İçin Zararlı Mıdır?
Yazı başında da bahsettiğimiz gibi noreferrer, referansı gizleyen bir etikettir. Ancak affiliate linklemelerde size ID verildiği için ID takibi yapılır. Affiliate Marketing için bir zararı yoktur, telaşlanmayın.
Nofollow ile Noreferrer arasındaki fark nedir?
Birçok webmaster noreferrer etiketinin aslında nofollow ile eş değer olduğunu, sadece birilerinin bunu gizlemek için yeni bir tag oluşturduğunu düşünüyor.
Biz aradaki farkı kısaca anlatalım.
Nofollow etiketinde tarayıcı referans bilginizi karşı siteye iletir, ancak Google'a bir pagerank aktarımı yapmamasını talimatlandırır. Nofollow etiketli bir link verildiğinde analytics'de hangi siteden ziyaretçi edinildiği görülür.
Noreferrer etiketi kullanıldığında Google'a bağlantı hakkında herhangi bir talimat verilmez. Sadece referans bilgisi gizlenir. Bu da analytics raporlarında ziyaretçi gönderen sitenin belirsiz kalmasını sağlar.
Kısaca nofollow ve noreferrer aynı şey değildir.
Noopener Nedir?
rel = ”noopener”, harici bağlantılara eklenebilen bir HTML özelliğidir. Açılış sayfasının, orijinal sayfaya herhangi bir şekilde erişmesini engeller.
Wordpress, güvenlik önemli olarak yeni sekmede açılan tüm bağlantılara otomatik olarak noopener tagı eklemektedir. Wordpress dışındaki sistemlerde manuel yapılabilir.
Noopener ve SEO
Noopener etiketinin SEO'ya herhangi bir olumlu, olumsuz etkisi saptanmamıştır. Güvenle kullanabilirsiniz.
Özet
HTML etiketleri ve öznitelikleriyle uğraşmak birçok kişi için kafa karıştırıcıdır, ancak noreferrer ve noopener için durum böyle değildir.
Hiçbiri SEO için olumsuz etki yapmaz, korkmadan kullanın.
WordPress kullanıyorsanız, bu etiketler yeni bir sekmede açılan harici bağlantılara otomatik olarak eklenir.
Noopener, web sitenizin güvenliğini artırmak ve diğer web sitelerinin sayfanıza erişim sağlamasını önlemek için gereklidir (tarayıcı oturumu aracılığıyla).
Noreferrer, yönlendirme bilgilerinin hedef web sitesine aktarılmasını önlemek için kullanılır ve bu aynı zamanda Google analitikteki yönlendirme trafiğini de gizler.
Diğer web sitelerinin web sitenizden gelen trafiği "Yönlendirme trafiği" olarak görmesini istiyorsanız, harici bağlantıları yeni bir sekmede açmayın. Bu, WordPress'in öznitelikleri bağlantılara otomatik olarak eklemesini engeller ve her şey iyidir.
Nofollow, noreferrer ile aynı şey değildir. Rel = ”nofollow” bir bağlantıya eklendiğinde, arama motorlarına o bağlantıyı takip etmeseler de olabileceğini aşılar. Noreferrer, bir web sitesinden diğerine referans bilgisi aktarımını engeller.